Att bara betala för det man utnyttjar.

Läste en artikel om tv-licens idag på Aftonbladets hemsida. Det mest intressanta var inte det självklara, det vill säga artikeln i sig, utan för mig var det roligast att läsa alla kommentarer. Av lite drygt 50 kommentarer var det en som kunde tolkas som för tv-licensen. Även på vemringde finns otaliga kommentarer om Radiotjänst knep för att få tag på folk och få dem att betala (även de som uppger att de inte har någon tv). Mig har de ringt, tja, kanske 10 gånger, dock har jag missat samtalen varje gång, då de ringer på så konstiga tider, t.ex. vid 22 en vardagskväll. I mitt stilla sinne undrar jag över varför de över huvud taget ringer till mig, till min mobil, då jag inte ens äger en tv.

Jag kan inte annat än hålla med många av de som kommenterat artikeln på Aftonbladet; avskaffa tv-licensen! Då jag är så sjut oallmänbildad och i stort sett aldrig tittar på nyheterna (vilket är det enda programmet jag någonsin tittar på på SVT) kan jag inte påstå att jag tittar på någon av SVT:s kanaler mer än... det kan nog inte vara mer än 10 h per år eller något sånt, för inte fasen visar de några bra filmer heller.

Det är helt idiotiskt att man ska behöva betala för något som man ändå inte utnyttjar. Det är som om vi på Friskis och Svettis skulle börja kräva en extra avgift av alla medlemmar, där intäkterna skulle gå till någon medlems hemmabiosystem eller något. Hur skulle alla andra medlemmar reagera? Det skulle bli ramaskri! Självklart skulle vi på F&S aldrig göra något sånt, det var bara en jämförelse, men det visar hur fel det är. Radiotjänst är dock en statlig inrättning (fråga mig inte varför, man kan väl tycka att det borde finnas annat att lägga statliga resurser på) vilket ger dem en slags... immunitet.

Enligt Radiotjänst hemsida är deras uppgift att "se till att SVT, Sveriges Radio och UR får de ekonomiska resurser som krävs för att göra kvalitetsprogram till dig som radio- och tv-avgiftsbetalare.". Kvalitetsprogram, var det, ja. Visst, nyhetssändningarna är bra, men utöver det, vad har SVT att ge oss tittare? En snabb titt på dagens tv-tablå gör att jag kan konstatera att av de tv-program jag kan tänka mig att se idag sänds... inga på någon av SVT:s kanaler. Jag inser även ganska snabbt att utöver fem avsnitt på rad av "Vem vet mest?" och en treminutersfilm om "en serie med ögonblicksbilder från modern dans på 2000-talet" sänder SVT2 även två program som sänds på SVT1... samma dag. Kan man till och med påstå att SVT har samma mall för vilka program som har hög kvalitet nu som för 22 år sedan? Poängen är att Radiotjänst har funnits i 22 år och programmen på de kanaler som sponsras är minst lika förlegade som licenskravet i sig.

Summan av kardemumman är alltså att man borde avskaffa licensen och låta de som vill ha SVT-kanalerna betala för det i sitt tv-utbud i stället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0