Tur i spel, otur i kärlek?

(Jo, jag tittar kanske för mycket på Sex and the City)

De senaste veckorna har jag pratat mig blå i ansiktet om ett onlinespel där man sår och skördar grönsaker. Det har verkligen varit min drog, varje ledig stund har gått åt att spela detta spel. Nja okej, men nästan varje ledig stund. I ett annat, lite liknande spel har jag förundrats över min brist på tålamod när det är svårt. När nybörjarskyddet inte längre gäller eller när kön till ens handelsträdgård blir för lång, varför ger jag upp? Eftersom jag idag helt sonika tog bort mitt konto på trädgårdsspelet, bara för att skapa ett nytt och börja om, så började jag fundera; har spel och kärlek faktiskt något gemensamt?

Vad jag kan komma på finns det tre typer av människor; de som ser spelet som en utmaning som är till för att övervinnas, som njuter av tanken på att få glänsa då de vinner; de som kastar sig in i spelet utan någon som helst aning om de kommer vinna och förlora, bara med tanken att det är roligt spela och slutligen; de som ger upp när nybörjarskyddet går ut, eftersom de hatar att förlora.

Gäller då samma principer för förhållanden? Jag tänker tillbaka på mina tidigare förhållanden och även om det är skrämmande, måste jag nog inse att det kan skönjas ett mönster mellan mina strategier i spel och i kärlek. De förhållanden som har betytt mest är de där jag inte insett att jag spelat förrän någon viftar med regelboken, liksom man inte förutspått att man skulle bli indragen i Monopolspel på släktträffar. På samma sätt som man aldrig lär sig att man kommer bli tvingad att spela, när man väl är där.

Härom kvällen satt jag med några vänner i en soffa och försökte få dem att tänka tillbaka på den tiden när det räckte att nästan nudda killen man var kär i för att få fjärilar i magen, när man skuttade hem helt i extas över en blick eller ett leende. Min vän förklarade att det inte är samma sak nu, man stannar inte vid oskyldiga pussar utan man vill ju ha sex också!

Är det så att jag, i alla avseenden, är en typ 3-spelare? En sådan som egentligen helst vill slippa spela, eftersom regelboken är för tjock och tanken på att nybörjarskyddet ska försvinna är så skrämmande att man raderar spelkontot?

Tja, kanske trodde jag att jag skulle komma på någon lösning i detta nu, men jag måste nog fundera lite på det här. Hur ser era spelplaner ut?

Kommentarer
Postat av: †

Mina spelplaner ser ut på ungefär följande sätt: Aggresivt rushande med massa kulor flygande... Eller lugnt och stilla och skjuta folk på långt håll :P

2010-05-26 @ 21:46:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0