Dessa journalister...

Efter att ha scrollat förbi tusentals bilder på Victoria och Daniels bröllop (Jo, jag tittade på vigseln. Ja, jag bölade) hittade jag denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7338019.ab

Det handlar alltså om en kvinna i Danmark som genom den danska motsvarigheten till Arbetsförmedlingen fått praktik - på en bordell. Förlåt, men hahahahaha! Det visar verkligen hur fel det kan bli om systemet inte är rätt. Förmodligen handlar det om att Arbetsförmedligen får en liten slant för alla de ger en sysselsättning - oavsett hur bra eller dålig den är.
Sedan kan man ju fråga sig om det var kvinnan som föreslog praktik på bordellen, då det står att det var hon som hittade annonsen om "kropp mot kropp"-massage. Ville hon praktisera där? I så fall är det snarare ett fall för Jerry Springer än för arbetsförmedligen och fackförbundet?
För övrigt förundras jag lite av denna mening "... politiker kräver nu besked av arbetsmarknadsministern och socialministern om det är rimligt att kvinnor skickas till bordeller för arbetsträning.". Är det bara väldigt dåligt skrivet av journalisten i fråga eller är det så att politikerna faktiskt undrar om det är okej för kvinnor att skickas på sådan arbetsträning? Skulle det vara solkklart om frågan hade gällt en man? I så fall (förlåt om jag inte ser det självklara svaret...), skulle de vara helt för det eller helt emot det? Hur menar man egentligen?
Även om det är små frågor att haka upp sig på, så kan jag i mitt stilla sinne undra vad det faktum att kvinnan är vietnamesisk har med saken att göra? Ingenstans i artikeln står det hur gammal kvinnan är eller (vilket jag ifrågasatte tidigare) varför hon ens tog upp annonsen med "kropp mot kropp"-massage. Men att hon är från Vietnam, det är självklart väldigt viktig fakta att ha i en situation som denna (?).
Ja ja, jag kanske bara är petig, men ofta tycker jag att journalister fokuserar på helt fel saker. Jag som läsare behöver inte veta om hon ursprungligen kommer från Vietnam, det finns annat i denna historia som är mer intressant att ta reda på och borde man inte som journalist känna samma sak?

För övrigt var jag med om en liten kulturkrock igår. Det var trevligt, men väldigt långt från vad jag är van vid.

Puss och kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0